Tillbaka till startsidan

Enklare och snabbare hantering av bostadslån - FI föreslår elektroniskt amorteringsunderlag

Enklare och snabbare hantering av bostadslån

Finansinspektionen (FI) har föreslagit ändringar i sina föreskrifter om amortering av bostadslån för att göra hantering av amorteringsunderlag enklare och snabbare. Detta innebär att det blir lättare för kunder att byta bolåneföretag och ökar konkurrensen på bolånemarknaden.

Elektroniskt amorteringsunderlag

En ny bestämmelse föreslås som innebär att bolåneföretag måste kunna ta emot och ge kunderna amorteringsunderlag elektroniskt och på andra sätt. Det betyder att man kan skicka in och få information om amorteringen digitalt istället för via papper. Detta gör det enklare och snabbare för både företagen och kunderna att hantera amorteringsunderlaget.

Träder i kraft 1 juli 2024

Om förslaget godkänns kommer det att träda i kraft den 1 juli 2024. Det betyder att bolåneföretag kommer att behöva vara redo att ta emot och skicka amorteringsunderlag elektroniskt vid den tiden. Det ger företagen möjlighet att förbereda sig och anpassa sina system för den nya bestämmelsen.

Ge dina synpunkter

Om du har synpunkter på detta förslag kan du lämna in dem till FI. De tar emot synpunkter fram till en viss datum. Det är viktigt att din åsikt hörs och att du har möjlighet att påverka beslutet. Så om du har något att säga kan du göra det genom att kontakta FI och lämna in dina synpunkter.

Detta förslag från FI syftar till att göra hanteringen av amorteringsunderlag enklare och snabbare. Genom att införa möjligheten att skicka och ta emot amorteringsunderlag elektroniskt kommer det bli lättare för kunderna att byta bolåneföretag och öka konkurrensen på bolånemarknaden. Tänk på att ge dina synpunkter om du har några åsikter om förslaget.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.