Tillbaka till startsidan

Regeringen inför nya regler för politisk reklam enligt EU-förordning

Regeringen.se publicerar kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om politisk reklam

Regeringen.se har nyligen publicerat kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om politisk reklam den 26 juni 2025. Dessa bestämmelser är en del av arbetet för att reglera politisk reklam på ett tydligt och enhetligt sätt inom EU.

Lagrådsremiss från Kulturdepartementet med kompletterande bestämmelser

En lagrådsremiss från Kulturdepartementet har också publicerats den 26 juni 2025 med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om politisk reklam. Denna lag innehåller regler om sanktionsavgifter och befogenheter för behöriga myndigheter för att säkerställa efterlevnaden av reglerna.

Träder i kraft den 1 januari 2026

De nya lagarna som föreslås, inklusive de kompletterande bestämmelserna till EU:s förordning om politisk reklam, föreslås träda i kraft den 1 januari 2026. Detta innebär att de regler och åtgärder som föreslås kommer att börja gälla från och med detta datum.

Genom att införa tydliga regler och sanktionsmöjligheter syftar regeringen och Kulturdepartementet till att främja öppenhet, ansvar och korrekthet i politisk reklam inom Sverige i linje med EU:s bestämmelser. Det är viktigt att säkerställa en sund och transparent politisk debatt och att skydda demokratiska processer mot eventuellt missbruk av reklam och påverkanskampanjer.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.