Tillbaka till startsidan

Regeringen remitterar EU-förordning om cirkularitetskrav för fordonsdesign och hantering av uttjänta fordon

Regeringens remiss om EU-förordning om cirkularitetskrav för fordonsdesign och hantering av uttjänta fordon

Inledning

Regeringen har skickat en remiss angående EU-kommissionens förslag på en förordning om cirkularitetskrav för fordonsdesign och hantering av uttjänta fordon. Detta innebär att de vill att olika regler och krav för hur fordon ska designas och hanteras i framtiden ska införas.

Cirkularitetskrav för fordonsdesign

En del av det här förslaget handlar om att införa cirkularitetskrav för fordonsdesign. Det innebär att när man designar ett fordon ska man tänka på hur det kan återanvändas och återvinnas i framtiden. Det kan handla om att använda material som är enklare att återvinna eller att designa fordonet på ett sätt som gör det lättare att demontera och återanvända delar av det.

Hantering av uttjänta fordon

En annan del av förslaget handlar om hanteringen av uttjänta fordon. Det handlar om vad som ska göras med fordon som inte längre används och istället blir skrot. EU-kommissionen vill att det ska finnas tydliga regler för hur dessa fordon ska hanteras för att minimera negativa miljöeffekter och maximera återanvändning och återvinning.

Regeringens åsikt och remiss

Regeringen har nu skickat en remiss om detta förslag till olika intressenter, som nu får chansen att ge sin åsikt om förslaget. Genom att skicka ut remisser kan regeringen få in synpunkter och förslag från olika aktörer och använda dessa för att forma och förbättra förslaget innan det eventuellt blir lag.

Sammanfattning

Regeringen har skickat ut en remiss om EU-kommissionens förslag på en förordning om cirkularitetskrav för fordonsdesign och hantering av uttjänta fordon. Förslaget innebär att man vill införa regler och krav för hur fordonsdesign ska främja återanvändning och återvinning, samt hur uttjänta fordon ska hanteras för att minska miljöpåverkan och maximera återanvändning och återvinning. Remissen ger olika aktörer möjlighet att yttra sig om förslaget innan det eventuellt blir lag.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.