Tillbaka till startsidan

Regeringen ger Socialstyrelsen nytt uppdrag för palliativ vård

Socialstyrelsen får uppdrag av regeringen

Regeringen har beslutat att ge Socialstyrelsen i uppdrag att stödja implementeringen och uppföljningen av de nya nationella riktlinjerna för palliativ vård. Detta innebär att Socialstyrelsen kommer att vara ansvarig för att samarbeta med Svenska Palliativregistret och redovisa sitt arbete senast den 30 oktober 2027.

Vad innebär uppdraget?

Socialstyrelsen ska arbeta för att säkerställa att de nya nationella riktlinjerna för palliativ vård implementeras på ett effektivt sätt. Det innebär att myndigheten kommer att samarbeta med olika aktörer och organisationer inom vården för att se till att riktlinjerna följs och att vårdens kvalitet säkerställs.

Samarbetet med Svenska Palliativregistret

Ett viktigt samarbetsområde för Socialstyrelsen i detta uppdrag är Svenska Palliativregistret. Genom att samarbeta med registret kommer Socialstyrelsen att kunna följa och utvärdera implementeringen av riktlinjerna samt samla in data och information för att kunna göra en gedigen uppföljning av vården inom området.

Tidsfristen för rapportering

Socialstyrelsen har fått tydliga direktiv från regeringen om att redovisa sitt arbete senast den 30 oktober 2027. Detta innebär att myndigheten har ett bestämt tidsfönster att utföra sitt uppdrag inom och att rapportera tillbaka om resultaten av implementeringen och uppföljningen av de nya riktlinjerna för palliativ vård.

Genom detta uppdrag visar regeringen sitt engagemang för att förbättra vården inom palliativ vård och Socialstyrelsen får en viktig roll i att säkerställa att detta arbete genomförs på ett ändamålsenligt sätt. Uppföljningen av arbetet kommer att ge en indikation på hur väl vården inom området fungerar och vilka eventuella förbättringar som behöver göras för att säkerställa en god kvalitet på vården för patienter i behov av palliativ vård.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.