Tillbaka till startsidan

Bedrägerier via betaltjänster minskar - dock höga belopp kvar

Bedrägerier via betaltjänster minskar något

Finansinspektionen har nyligen rapporterat att bedrägerier via betaltjänster visserligen har minskat något under andra halvåret 2024, men att det fortfarande ligger på höga nivåer. Under perioden uppgick det totala beloppet från dessa bedrägerier till hela 806 miljoner kronor. Trots att det skett en viss minskning, är det alltså fortfarande ett betydande problem.

Manipulation av konsumenter ökar

En oroande trend som Finansinspektionen identifierat är att bedragare fortsätter att manipulera konsumenter till att utföra transaktioner. Detta innebär att trots den generella minskningen av bedrägerier, så ökar användningen av manipulationstekniker för att lura människor att göra oönskade transaktioner. Det är viktigt att vara extra vaksam och försiktig vid hantering av betaltjänster för att undvika att bli lurad av dessa bedragare.

Statistik baserad på rapportering från betaltjänstleverantörer

Finansinspektionen baserar sin rapportering på statistik som samlats in från olika betaltjänstleverantörer. Detta ger en insikt i vilka metoder och strategier bedragarna använder sig av, samt hur konsumenter påverkas av deras aktiviteter. Genom att analysera denna data kan myndigheten arbeta för att minska förekomsten av bedrägerier och öka medvetenheten hos allmänheten om hur man kan skydda sig mot sådana attacker.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.