Tillbaka till startsidan

Finansinspektionen varnar för bedragare

Finansinspektionen varnar för bedragare

Finansinspektionen, som är en svensk myndighet som övervakar och reglerar finansmarknaden, har gått ut med en varning för bedragare. Dessa bedragare utger sig för att arbeta för Finansinspektionen och erbjuder hjälp till konsumenter för att få tillbaka pengar som de tidigare har investerat.

Kontakt via telefon eller mejl

Bedragarna kontaktar människor antingen genom att ringa dem eller genom att skicka mejl. De utger sig för att vara anställda vid Finansinspektionen och försöker övertyga människor att de kan hjälpa dem att få tillbaka sina investerade pengar.

Begär inloggningsuppgifter

Bedragarna uppmanar sedan konsumenterna att använda sitt bank-id eller bankdosa för att logga in på sina bankkonton. De påstår att detta är ett steg i processen för att återfå pengarna. Dock är det viktigt att vara medveten om att Finansinspektionen inte har något sådant räddningsprogram eller något behov av att be om inloggningsuppgifter.

Gör en polisanmälan

Finansinspektionen vill tydligt påpeka att om någon misstänker att de har blivit utsatta för investeringsbedrägeri bör de göra en polisanmälan. Genom att göra en polisanmälan kan man bidra till att bedragarna kan bli lagförda och förhindra att fler människor blir offer för deras bedrägerier.

Det är viktigt att vara vaksam och skeptisk när man blir kontaktad av personer som påstår sig vara från myndigheter eller andra betrodda organisationer. Om det låter för bra för att vara sant, så kan det vara klokt att vara extra försiktig och ta reda på mer information innan man lämnar ut sina personuppgifter eller loggar in med sina bank-id eller bankdosa.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.