Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
Riksdagen vill att myndigheterna ska bli bättre på att ta hjälp av användarna när de utvecklar sina digitala tjänster. Det är viktigt att lyssna på och ta tillvara på de personer som faktiskt använder tjänsterna, så att de blir så bra som möjligt.
Motionen som har lagts fram föreslår också att Myndigheten för digital förvaltning ska styra över att den offentliga förvaltningen ska använda sig av digitaliseringen på ett sätt som ger medborgarna mer nytta. Det handlar om att göra människors vardag enklare och smidigare genom digitala lösningar.
Det föreslås också att Myndigheten för digital förvaltning ska få verktyg för att skapa enhetlighet inom de olika myndigheterna. Det innebär att det ska bli mer lika och enhetligt hur myndigheterna gör saker och ting digitalt. Det är viktigt för att det ska vara lätt och smidigt för människor att använda myndigheternas digitala tjänster.
Just nu konstaterar Riksrevisionen, som granskar hur staten sköter sig, att myndigheterna inte i tillräcklig utsträckning tar hjälp av användarna när de utvecklar sina tjänster. Det är ett problem, eftersom det är användarna som ska kunna använda och dra nytta av tjänsterna. Så det är viktigt att myndigheterna börjar involvera användarna mer i utvecklingsprocessen.