Tillbaka till startsidan

Finansinspektionens nya riktlinjer för uppskattning av kostnader vid IKT-incidenter

Finansinspektionens nya riktlinjer för uppskattning av kostnader vid IKT-incidenter

Finansinspektionen har nyligen implementerat riktlinjer för att uppskatta kostnader som uppstår till följd av allvarliga incidenter inom information och kommunikationsteknologi (IKT). Dessa riktlinjer är i linje med den EU-förordning för digital operativ motståndskraft och har trätt i kraft den 19 maj 2025.

Krav på finansiella aktörer

En central del av dessa riktlinjer är kravet på att finansiella aktörer ska lämna in uppskattade kostnader och förluster till behöriga myndigheter. Detta är av stor vikt för att kunna hantera och förebygga konsekvenserna av allvarliga IKT-incidenter inom den finansiella sektorn.

Ökad transparens och beredskap

Genom att implementera dessa riktlinjer strävar Finansinspektionen efter att öka transparensen kring kostnader relaterade till IKT-incidenter samt att förbättra aktörernas beredskap och förmåga att agera vid sådana händelser. Detta är avgörande för att säkerställa stabiliteten inom den finansiella sektorn.

Vikten av att följa riktlinjerna

Det är av yttersta vikt att finansiella aktörer följer de nya riktlinjerna och lämnar in korrekta uppskattningar av kostnader och förluster till myndigheterna. Genom att upprätthålla en hög standard för beräkningar och rapportering kan man på ett effektivt sätt hantera eventuella konsekvenser av IKT-incidenter.

Framtiden för IKT-säkerhet inom finanssektorn

Med införandet av dessa riktlinjer tar Finansinspektionen ett tydligt steg mot att stärka den digitala motståndskraften inom finanssektorn. Genom att arbeta tillsammans med aktörerna inom sektorn kan man förhoppningsvis minimera riskerna och konsekvenserna av allvarliga IKT-relaterade incidenter i framtiden.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.