Tillbaka till startsidan

Rapportering av IKT-incidenter: Finansinspektionens nya krav

Finansinspektionens krav på rapportering av IKT-relaterade incidenter

Finansinspektionen har nyligen meddelat att företag nu måste rapportera allvarliga IKT-relaterade incidenter och cyberhot enligt Dora-förordningen i json-format istället för excel-format. Detta nya krav träder i kraft från och med den 31 mars i år. För att vara i överensstämmelse med reglerna måste företag ha skickat in sina slutrapporter senast den 30 april.

Viktigheten av att rapportera i rätt format

Att rapportera i rätt format är av stor vikt för att underlätta hanteringen av incidenter och säkerställa en effektiv informationshantering. Genom att standardisera rapporteringen i json-format underlättas analysen av incidenter och möjliggör snabbare insatser vid framtida händelser.

Nya incidenter ska rapporteras i Fidac i json-format

Om nya IKT-relaterade incidenter inträffar efter den 31 mars ska dessa rapporteras i Fidac i json-format. Det är viktigt att företagen är medvetna om detta krav och har rätt tekniska åtgärder på plats för att kunna följa Finansinspektionens riktlinjer.

Tillgång till teknisk information

För företag som behöver vägledning eller teknisk information kring hur man ska rapportera i json-format finns detaljerad information tillgänglig på Finansinspektionens webbplats. Det är rekommenderat att företagen noggrant studerar denna information för att säkerställa att de uppfyller kraven för rapportering av IKT-relaterade incidenter enligt de nya riktlinjerna från och med den 31 mars.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.