Tillbaka till startsidan

Ny uppgiftsskyldighet för e-legitimationsföretag

Ny uppgiftsskyldighet för e-legitimationsföretag enligt Finansdepartementet

Regeringen.se har meddelat att Finansdepartementet har skickat ut en remiss gällande en ny uppgiftsskyldighet för vissa e-legitimationsföretag. Det innebär att företagen som omfattas av denna remiss kommer att behöva lämna in viss information enligt de nya bestämmelserna.

Vad innebär remissen?

En remiss är en möjlighet för berörda myndigheter och allmänheten att lämna sina synpunkter på ett förslag innan det blir beslut. I detta fall handlar det alltså om att vissa e-legitimationsföretag kommer att behöva rapportera in specifika uppgifter enligt den nya skyldigheten.

Tidsram för att lämna synpunkter

Det är viktigt att de som berörs av remissen är medvetna om att de har möjlighet att lämna sina synpunkter. Senast den 8 juli 2025 måste remissvaren ha skickats in till Finansdepartementet för att tas i beaktande innan beslut fattas.

Varför är detta viktigt?

Att införa en ny uppgiftsskyldighet för vissa e-legitimationsföretag kan ha konsekvenser för både företagen själva och för användarna av deras tjänster. Genom att delta i remissförfarandet ges berörda parter möjlighet att påverka beslutet och bidra med sina synpunkter för att säkerställa att alla aspekter beaktas.

Avslutande tankar

Med Finansdepartementets remiss om uppgiftsskyldighet för vissa e-legitimationsföretag ges en möjlighet till insyn och delaktighet i beslutsprocessen. Det är viktigt att berörda parter tar tillfället i akt att lämna sina synpunkter för att säkerställa att beslutet blir så väl underbyggt och genomtänkt som möjligt.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.