Tillbaka till startsidan

Många elever lider av fokusproblem i skolan

Många elever har problem med att fokusera i skolan

Enligt en ny undersökning från Utbildningsdepartementet rapporteras det att många elever i Sverige har svårigheter med att fokusera under lektionerna. Det framkommer att endast hälften av eleverna kan upprätthålla studieron, vilket kan påverka deras inlärning och utveckling negativt.

Olika elevgrupper drabbade olika hårt

Undersökningen visar även på betydande skillnader i studieron mellan olika elevgrupper. Tjejer, elever som går på fristående skolor och elever med utländsk bakgrund rapporteras ha sämre förutsättningar att fokusera i skolan. Det är viktigt att identifiera och åtgärda dessa ojämlikheter för att skapa en mer rättvis och effektiv skolmiljö för alla elever.

Regeringens åtgärder för att förbättra skolsituationen

För att adressera problemet med bristande studiero i skolan arbetar regeringen aktivt med att implementera åtgärder. Det inkluderar planer på att genomföra förändringar i skollagen och att tillhandahålla statsbidrag för att möjliggöra personalförstärkningar i skolorna. Genom att stödja lärare och elever hoppas man kunna skapa en mer gynnsam lärandemiljö.

Förslag på konkreta förändringar

För att främja bättre fokus och studiero i skolan finns det olika förslag på åtgärder. Bland annat diskuteras reglering av undervisningstid för att optimera inlärningsförutsättningarna. Dessutom betonas vikten av att öka användningen av fysiska böcker och utveckla skolbibliotekens roll som resurs för eleverna.

Lågt biblioteksbesök under skoltid

En oroande upptäckt från undersökningen är att 40 procent av högstadie- och gymnasieelever i Sverige aldrig besöker ett bibliotek under skoltid. Detta pekar på en potentiell brist i tillgången till viktiga resurser för läsning och kunskapsinhämtning. En ökad medvetenhet och främjande av biblioteksbesök kan vara en del av lösningen för att stödja elevernas inlärning och läsintresse.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.