Tillbaka till startsidan

Regelförenkling för svensk produktmarknadsföring

Regelförenkling för marknadsföring av svenskt ursprung och kvalitet

Regeringen.se har meddelat att det införs regelförenklingar för att underlätta marknadsföringen av svenska produkter och deras kvalitet. Peter Kullgren från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet är involverad i detta ärende.

Ökad kännedom om svenska kvalitetsprodukter

Beslutet att avskaffa avgiften för skyddade beteckningar av svenska produkter har tagits för att underlätta processen att ge produkter en kvalitetsstämpel. Skyddade geografiska beteckningar kan öka kännedomen om svenska kvalitetsprodukter och fungera som ett effektivt marknadsföringsverktyg.

Väsentlig ändring i förordningen

Den aktuella förändringen gäller förordningen om avgifter för offentlig kontroll av livsmedel och jordbruksprodukter. Det är en viktig justering för att främja och underlätta marknadsföringen av produkter med svenska ursprungsbeteckningar.

Betydelsen av EU:s geografiska beteckningar

Genom EU:s system för skyddade geografiska beteckningar främjas den lokala livsmedelsproduktionen och bevarandet av traditionella produkter. Det finns över 3 500 skyddade beteckningar inom EU som syftar till att uppmärksamma och skydda produkters geografiska ursprung.

Vikten av integritet och dataskydd

Regeringskansliet har en tydlig integritetspolicy som beskriver hur personuppgifter hanteras och vilka rättigheter medborgare har när det gäller dataskydd. Det är viktigt att säkerställa att personuppgifter behandlas på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.