Tillbaka till startsidan

Debatt om skärmtid i förskolan: Utbildningsminister och talesperson delar åsikter

Skärmtid i förskolan debatteras av utbildningsminister och skolpolitisk talesperson

Utbildningsminister Johan Pehrson och skolpolitisk talesperson, Lotta Edholm, höll nyligen en pressträff på Regeringens hemsida. Syftet var att diskutera och debattera användningen av skärmtid i förskolan.

Skärmtidens inverkan på förskolebarnets utveckling

I dagens samhälle är teknik och digitala verktyg alltmer närvarande i våra liv. Detta har också påverkat förskolornas verksamhet, där det har blivit vanligt att använda skärmar och digitala aktiviteter som en del av undervisningen. Diskussionen om huruvida skärmtiden påverkar förskolebarnets utveckling och hälsa har blivit allt hetare.

Utbildningsministerns åsikter om skärmtid i förskolan

Under pressträffen framkom utbildningsminister Johan Pehrsons synpunkter på skärmtid i förskolan. Enligt ministern är det viktigt att vara försiktig med användningen av skärmar. Han är orolig för att för mycket skärmtid kan påverka barnens sociala interaktion och hälsa negativt. Ministern poängterade betydelsen av att förskolorna fokuserar på andra viktiga aspekter av barnens utveckling, såsom lek och fysisk aktivitet.

Skolpolitiska talespersonens perspektiv

Lotta Edholm, skolpolitisk talesperson, lyfte också fram sitt perspektiv i debatten kring skärmtid i förskolan. Hon menade att det är svårt att dra en generell slutsats om vad som är rätt eller fel när det gäller skärmtid. Istället betonade hon vikten av att förskolorna tar ett individuellt ansvar för att anpassa skärmtiden efter varje barns behov och möjligheter. Edholm poängterade även vikten av att utbilda förskolepersonal i hur man på ett pedagogiskt sätt kan använda digitala verktyg i undervisningen.

Vårdnadshavares roll i att hantera skärmtid

En viktig del i diskussionen handlar om vårdnadshavares roll i att hantera skärmtid även utanför förskolan. Utbildningsministern och Lotta Edholm uppmanade vårdnadshavare att vara medvetna om barnets skärmtid och aktivt reglera och begränsa den när det behövs. De förklarade också vikten av att stimulera barnets lek och sociala interaktion i andra former än genom skärmar.

Fortsatt diskussion och uppföljning

Pressträffen på Regeringens hemsida markerar starten på en fortsatt diskussion och uppföljning av användningen av skärmtid i förskolan. Utbildningsministern och Lotta Edholm betonade behovet av att utvärdera och följa upp forskning samt lyssna på experter inom området. Syftet är att skapa en bättre förståelse för hur vi kan använda digitala verktyg på ett ansvarsfullt och pedagogiskt sätt för att främja barnens lärande och utveckling.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.