Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
Polisen arrangerade nyligen en digital informationsträff för att berätta mer om att arbeta som operatör på regionledningscentralen. Över 3000 personer deltog i evenemanget för att lära sig mer om rollen som operatör och vilka uppgifter som ingår i jobbet.
Operatörerna på regionledningscentralen ansvarar för att ta emot samtal som inkommer via nödnumret 112. Det är oftast operatörerna som har den första kontakten med medborgare som ringer in för att be om hjälp eller rapportera en händelse.
För de som är intresserade av att arbeta som operatör på regionledningscentralen erbjuds en utbildning som varar mellan 17 och 23 veckor. Under utbildningen fokuseras det främst på personliga egenskaper och erfarenheter som är viktiga för att kunna utföra arbetet på ett bra sätt.
Polisen rekryterar just nu operatörer till regionledningscentralerna i flera regioner runt om i landet. Genom att söka till tjänsten som operatör ges möjligheten att vara en viktig länk i kedjan för att kunna ge snabb och rätt hjälp till medborgare i nödsituationer.
Syftet med den digitala informationsträffen var att ge en klar och tydlig bild av verksamheten på regionledningscentralen samt att belysa operatörsrollens betydelse. Genom att informera om utbildning, stöd och rekrytering vill polisen locka fler intresserade att söka och arbeta som operatörer på regionledningscentralerna.