Tillbaka till startsidan

Polis informerar: Jobb som operatör på regionledningscentralen

Polisen informerade om att arbeta som operatör på regionledningscentralen

Polisen arrangerade nyligen en digital informationsträff för att berätta mer om att arbeta som operatör på regionledningscentralen. Över 3000 personer deltog i evenemanget för att lära sig mer om rollen som operatör och vilka uppgifter som ingår i jobbet.

Uppdraget som operatör på regionledningscentralen

Operatörerna på regionledningscentralen ansvarar för att ta emot samtal som inkommer via nödnumret 112. Det är oftast operatörerna som har den första kontakten med medborgare som ringer in för att be om hjälp eller rapportera en händelse.

Utbildning och stöd för blivande operatörer

För de som är intresserade av att arbeta som operatör på regionledningscentralen erbjuds en utbildning som varar mellan 17 och 23 veckor. Under utbildningen fokuseras det främst på personliga egenskaper och erfarenheter som är viktiga för att kunna utföra arbetet på ett bra sätt.

Rekrytering av operatörer pågår nu

Polisen rekryterar just nu operatörer till regionledningscentralerna i flera regioner runt om i landet. Genom att söka till tjänsten som operatör ges möjligheten att vara en viktig länk i kedjan för att kunna ge snabb och rätt hjälp till medborgare i nödsituationer.

Målet med informationsträffen

Syftet med den digitala informationsträffen var att ge en klar och tydlig bild av verksamheten på regionledningscentralen samt att belysa operatörsrollens betydelse. Genom att informera om utbildning, stöd och rekrytering vill polisen locka fler intresserade att söka och arbeta som operatörer på regionledningscentralerna.

Artikeln är baserad på denna artikel på polisen.se.