Tillbaka till startsidan

Fritidshem stärker läs- och språkarbete

Fritidshemmens arbete med språk och läsning stärks

Regeringen.se har nyligen meddelat att fritidshemmens arbete med språk och läsning kommer att stärkas. Det är Utbildningsdepartementet, med Johan Pehrson som ansvarig minister, som driver denna satsning. Enligt information från Skolverket har de fått i uppdrag att vidta åtgärder för att förbättra läsningen och språkutvecklingen hos barn och ungdomar.

Fokus på läsning och språkutveckling hos barn och ungdomar

Regeringen har identifierat att det finns utrymme för förbättring när det gäller barns och ungdomars läs- och språkfärdigheter. Genom att stärka fritidshemmets arbete hoppas man kunna ge eleverna möjligheter att utveckla sina språkkunskaper även utanför den ordinarie skoltiden.

Skolverket och UD samarbetar för ökad språkutveckling

Ett annat steg i satsningen är att Skolverket och Utrikesdepartementet samarbetar för att förbättra språkutvecklingen hos barn och ungdomar. Det finns redan en beskrivning av UD:s reseinformation på Regeringskansliets IT-enhet, och detta samarbete förväntas bidra till att elever får ökade möjligheter att utveckla sina språkfärdigheter.

Målet är att främja språklig mångfald och utveckla läsförståelse

Genom att fokusera på språkutveckling och läsning hoppas regeringen kunna främja språklig mångfald och öka läsförståelsen bland barn och ungdomar. Genom att stötta fritidshemmen i deras arbete med språk och läsning kan man ge eleverna en bra grund för sin fortsatta utveckling.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.