Tillbaka till startsidan

Skolverket utreder Kunskapsbidraget för effektivare resursanvändning

Skolverket utreder Kunskapsbidraget

Skolverket har fått i uppdrag av Utbildningsdepartementet att följa upp Kunskapsbidraget, en ekonomisk satsning på skolan som syftar till att ge extra stöd till elever som behöver det. Reglerna för bidraget har nyligen ändrats och Skolverket ska nu analysera hur det används för att stärka utbildningens kvalitet baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Uppdraget från Utbildningsdepartementet

Uppdraget att följa upp Kunskapsbidraget har utfärdats av Lotta Edholm från Utbildningsdepartementet. Skolverket ska redovisa resultaten av sin analys senast den 30 september 2025. Det är alltså ett viktigt uppdrag som Skolverket har fått för att säkerställa att Kunskapsbidraget används på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.

Ekonomiskt stöd till skolor

Kunskapsbidraget är ett ekonomiskt tillskott till skolor för att kunna erbjuda extra stöd till elever som har behov av det. Genom att utvärdera hur detta bidrag används, kan Skolverket bidra till att förbättra utbildningens kvalitet och säkerställa att resurserna når de elever som mest behöver det.

Utvärdering utifrån vetenskaplig grund

En viktig del av Skolverkets uppdrag är att utföra utvärderingen av Kunskapsbidraget utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det innebär att besluten kring hur resurserna fördelas ska baseras på beprövade metoder och kunskap för att säkerställa bästa möjliga resultat för eleverna.

Framtiden för Kunskapsbidraget

Genom denna analys och uppföljning av Kunskapsbidraget kan Skolverket bidra till att forma framtida beslut kring ekonomiskt stöd till skolor. Genom att identifiera framgångsfaktorer och eventuella förbättringsområden kan man säkerställa att resurserna används på ett sätt som gynnar elevernas lärande och utveckling på bästa möjliga sätt.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.