Tillbaka till startsidan

Finansinspektionen stärker konsumentskyddet genom direktbetalning online

Finansinspektionen föreslår ändringar för att stärka konsumentskyddet

Finansinspektionen har lagt fram ett förslag som kan komma att påverka hur vi handlar på nätet. Förslaget går ut på att undantaget för kravet på direktbetalning ska tas bort, vilket innebär att alla företag som säljer varor eller tjänster online bör erbjuda direktbetalning som det förstahandsalternativet. Tanken bakom detta förslag är att öka konsumentskyddet och minska risken för att människor hamnar i skuldfällor när de handlar online.

Syftet är att förebygga skuldfällor

Genom att göra direktbetalning till det tydligaste alternativet vid onlineköp hoppas Finansinspektionen att konsumenter ska bli mer medvetna om sina ekonomiska transaktioner. Genom att underlätta för konsumenter att betala direkt vid köptillfället kan man förhindra impulsköp och göra det svårare för människor att spendera pengar de egentligen inte har.

Förslaget kopplat till det nya konsumentkreditdirektivet

Planen är att dessa förändringar ska börja gälla den 20 november 2026, i samband med det nya konsumentkreditdirektivet. Detta direktiv syftar till att reglera kreditgivning till konsumenter på EU-nivå och säkerställa ett starkare konsumentskydd över gränserna.

Genom att föreslå dessa ändringar hoppas Finansinspektionen kunna bidra till en sundare ekonomisk kultur och minska risken för att konsumenter hamnar i ekonomiska svårigheter genom att göra det enklare att göra välövervägda köpbeslut online.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.