Tillbaka till startsidan

Dora-rapportering: Viktig uppdatering från Finansinspektionen

Viktig information om Dora-rapportering

Finansinspektionen har nyligen publicerat viktig information gällande Dora-rapportering av incidenter och cyberhot. Från och med den 17 januari 2025 måste allvarliga IKT-relaterade risker rapporteras enligt Dora-förordningen.

Ny rapporteringsplikt från 17 januari 2025

Enligt den senaste informationen måste allvarliga IKT-relaterade risker rapporteras från och med den 17 januari 2025. Detta är ett nytt krav enligt Dora-förordningen som har införts av Finansinspektionen.

Rapportering via Fidac

Rapporteringen av dessa risker ska göras via Finansinspektionens inrapporteringsplattform Fidac. Genom att använda specifika rapporteringsblanketter som finns tillgängliga på FI:s webbplats kan företag och organisationer rapportera in sina incidenter och cyberhot enligt de nya bestämmelserna.

Mer information att förvänta sig

Det utlovades även att mer information om behörighet och det exakta formatet för rapportering kommer att ges vid en senare tidpunkt. Det är viktigt att följa uppdateringar från Finansinspektionen för att vara säker på att följa de riktlinjer som kommer att gälla i samband med Dora-rapporteringen.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.