Tillbaka till startsidan

Regeringen förbättrar statens digitala tjänster

Regeringen vill förbättra statens digitala tjänster

Regeringen har gjort en bedömning av en granskning som Riksrevisionen har gjort av statens digitala tjänster för privatpersoner. Regeringen håller delvis med om de brister och hinder som har uppmärksammats och kommer att vidta åtgärder för att förbättra situationen. Det handlar bland annat om att förbättra styrningen och rollen för Myndigheten för digital förvaltning.

Viktigt med integritetsskydd och samarbete med EU

Regeringen betonar också vikten av att skydda privatpersoners integritet och att samarbeta med EU. Vissa tidigare förslag har regeringen avvisat och istället planerar man att förbättra informationsutbytet mellan olika myndigheter. En analys av Myndigheten för digital förvaltning kommer också att genomföras. Regeringen tror att dessa åtgärder kommer att hjälpa till att förbättra utvecklingen av digitala tjänster för oss privatpersoner.

Brister i statens arbete med digitala tjänster

Riksrevisionen har hittat brister i statens arbete med att utveckla digitala tjänster. De rekommenderar att det behövs en starkare styrning och samordning samt att man bättre tar hänsyn till användarnas behov. Riksrevisionen tycker också att Myndigheten för digital förvaltning bör ha en långsiktig styrning och satsa mer på att göra tjänsterna lättåtkomliga för alla. I granskningen har man fokuserat på att de digitala tjänsterna ska vara användarvänliga, tillgängliga för alla och interaktiva. Kostnadsnyttoanalyser borde användas för att utveckla de digitala tjänsterna.

Regeringen har höga ambitioner för digitaliseringen

Regeringen har satt höga mål för att effektivisera statsförvaltningen genom digitalisering och man kommer att riva hinder för digitaliseringen. Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har ansvar för att övervaka att EU-regler följs och Riksrevisionen har granskat hur väl olika myndigheter har digitaliserat sina tjänster. De flesta myndigheter har digitaliserat sina tjänster men det finns fortfarande vissa som behöver förbättras när det gäller användbarhet och tillgänglighet.

Brister i digitala tjänster hos svenska myndigheter

En granskning som Riksrevisionen har gjort visar att många svenska myndigheter har brister i sina digitala tjänster. Hälften av myndigheterna gör inte systematiska användarundersökningar och resultaten varierar. Tillgängligheten för personer med funktionsnedsättningar anses vara bra, men det finns svårigheter att hitta rätt i tjänsterna och problem för personer med synnedsättning. Riksrevisionen kritiserar även Polismyndigheten för bristande kvalitet och effektivitet i sina digitala anmälningstjänster. Det finns också hinder för samarbete och informationsutbyte mellan myndigheter på grund av regler och sekretessbestämmelser.

Förslag på förbättringar

Många myndigheter använder inte kostnadsnyttoanalyser på ett systematiskt sätt och det föreslås att lagstiftningen anpassas för att underlätta digitaliseringen. En utredning har även lagt fram förslag på lagändringar för att förbättra informationsutbytet mellan myndigheter. Riksrevisionen har alltså granskat statens insatser för att utveckla digitala tjänster till allmänheten och har hittat brister och hinder. De rekommenderar regeringen att minska hindren och tydliggöra Myndigheten för digital förvaltnings roll. Regeringen kommer nu att skicka en skrivelse till Riksdagen om rapporten.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.