Tillbaka till startsidan

Konsumentverket granskar företags kundtjänster

Konsumentverket granskar företagens kundtjänster

Regeringen har beslutat att Konsumentverket ska undersöka bristerna i företagens kundtjänster. Det här är en del av regeringens arbete för att säkerställa att konsumenter får bra service och behandlas på ett rättvist sätt av företagen de handlar av.

Uppdraget från Finansdepartementet

Ett specifikt uppdrag har även getts till Konsumentverket från Finansdepartementet. Syftet med detta uppdrag är att underlätta för företag att följa regelverket och samtidigt kunna erbjuda bättre service till konsumenterna. Uppdraget ska rapporteras till Regeringskansliet senast den 30 april 2025.

Post- och telestyrelsen ansvarig för genomförandet

Det är Post- och telestyrelsen som har fått i uppdrag att se till att detta genomförs på ett korrekt sätt. Myndigheten kommer att ha ansvar för att granska företagens kundtjänster och se till att de lever upp till de lagar och regler som finns på området.

Sammanfattningsvis har regeringen gett Konsumentverket i uppdrag att granska företagens kundtjänster för att säkerställa en hög kvalitet och rättvisa gentemot konsumenterna. Det specifika uppdraget från Finansdepartementet syftar till att underlätta för företagen att följa regelverket och samtidigt förbättra servicen för konsumenterna. Post- och telestyrelsen har det övergripande ansvaret för att se till att dessa åtgärder genomförs enligt plan och att resultatet rapporteras i tid till Regeringskansliet.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.