Tillbaka till startsidan

Finansinspektionen introducerar ny digital lösning för försäkringsförmedlare

Finansinspektionen upphör med försäkringsförmedlarens applikation

Finansinspektionen har meddelat att försäkringsförmedlarens nuvarande applikation kommer att upphöra den 2 oktober. Detta betyder att de som tidigare använt applikationen för att göra anmälningar och underrättelser måste vänja sig vid en ny digital anmälningslösning.

Ny digital anmälningslösning införs

För att ersätta den nuvarande applikationen kommer Finansinspektionen att införa en ny digital anmälningslösning. Detta innebär att försäkringsförmedlare i framtiden kommer att använda den nya plattformen för att göra sina anmälningar och underrättelser.

Övergångsperioden kräver mejl eller vanlig post

Under övergångsperioden, från och med nu fram till den 2 oktober, kommer det inte vara möjligt att använda den nuvarande applikationen för att skicka in anmälningar och underrättelser. Istället måste försäkringsförmedlare skicka in dessa via mejl eller vanlig post till Finansinspektionen.

Det är viktigt att alla som är berörda av denna förändring är medvetna om att de behöver använda mejl eller vanlig post för att skicka in sina anmälningar och underrättelser fram tills den nya digitala anmälningslösningen är tillgänglig.

Slutsats

Finansinspektionen har beslutat att stoppa försäkringsförmedlarens nuvarande applikation och istället införa en ny digital anmälningslösning. Under övergångsperioden måste försäkringsförmedlare skicka in sina anmälningar och underrättelser via mejl eller vanlig post. Det är viktigt att vara medveten om denna förändring och anpassa sig till det nya sättet att hantera anmälningar och underrättelser.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.