Tillbaka till startsidan

Utmaningar för folkbildningen: Linus Skölds interpellation

Linus Sköld ifrågasätter regeringens reformering av folkbildningen

Linus Sköld från Socialdemokraterna har framfört en interpellation till utbildningsminister Mats Persson från Liberalerna. Sköld ifrågasätter regeringens planer på att reformera folkbildningen enligt Tidöavtalet. Han menar att nedskärningarna i stödet till folkhögskolor och studieförbund, samt diskussionen om att avskaffa självförvaltningsmodellen, hotar folkbildningens viktiga roll för demokratin och den fria åsiktsbildningen. Sköld vill veta hur minister Persson avser att säkerställa att folkbildningen behåller sin frihet från politisk styrning och inte försvagas i denna reformering.

Nedskärningar och hot mot folkbildningen

Enligt Linus Sköld är nedskärningarna av stödet till folkhögskolor och studieförbund en fara för folkbildningen. Han menar att dessa nedskärningar kan leda till att kvaliteten på undervisningen försämras och utbudet blir begränsat. Sköld är även oroad över övervägandet att avskaffa självförvaltningsmodellen, där folkbildningsorganisationer själva får bestämma över sin verksamhet.

Hot mot demokratin och åsiktsbildningen

En viktig del av folkbildningen är dess bidrag till demokratin och den fria åsiktsbildningen. Sköld menar att folkbildningen är en viktig arena för bildning och samhällsengagemang, där olika perspektiv och åsikter får höras. Han är rädd att om folkbildningen blir politiskt styrd eller försvagas, så kan detta hota demokratin och möjligheten att få ta del av olika åsikter och idéer.

Begäran om säkerställande av frihet och styrning

I sin interpellation till utbildningsminister Mats Persson ställer Linus Sköld frågor om hur ministern avser att säkerställa att folkbildningen fortsatt är fri från politisk styrning. Han vill även veta hur utbildningsministern tänker arbeta för att folkbildningen inte försvagas i reformeringen. Sköld betonar vikten av att folkbildningen fortsätter att vara en oberoende plattform för demokratiskt samhällsengagemang och åsiktsbildning.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.