Tillbaka till startsidan

Regeringen stärker kontrollen för att stoppa felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen

Regeringen presenterar åtgärder för att stoppa felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen

Regeringens webbplats har delat information om åtgärder som planeras för att minska felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. En nyhet från Finansdepartementet fokuserar på detta ämne och förklarar att regeringen har beslutat om en proposition för att stärka arbetet mot felaktiga utbetalningar.

Utökade skyldigheter för myndigheter och arbetslöshetskassor

I propositionen föreslås utökade skyldigheter för vissa myndigheter och arbetslöshetskassor att lämna uppgifter till Utbetalningsmyndigheten. Målet med dessa åtgärder är att förbättra arbetet mot felaktiga utbetalningar genom effektivare dataanalyser och granskningar.

Effektivare dataanalyser och granskningar

Genom att öka samarbetet och informationsutbytet mellan olika aktörer inom välfärdssystemen, hoppas regeringen kunna förhindra felaktiga utbetalningar och därmed säkerställa att resurserna används på ett korrekt sätt.

Träder i kraft den 1 mars 2025

Förslaget om utökade skyldigheter för myndigheter och arbetslöshetskassor föreslås träda i kraft den 1 mars 2025. Detta ger tid för berörda parter att anpassa sig och implementera de nya åtgärderna för att förbättra hanteringen av välfärdssystemen.

Presskontakt

För ytterligare information om dessa åtgärder och för att kontakta Regeringskansliet finns presskontakterna Niklas Gillström och Klara Söderberg tillgängliga för media och allmänheten. Deras uppgift är att bistå med information och svara på frågor relaterade till regeringens initiativ gällande välfärdssystemen.

Genom dessa planerade åtgärder visar regeringen sitt engagemang för att säkerställa rättvis och effektiv hantering av välfärdssystemen, med målet att minimera felaktiga utbetalningar och maximera samhällets nytta av resurserna.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.