Tillbaka till startsidan

Myndigheter uppmanas att stödja kommuners e-tjänster

Regeringen skickar uppdrag till flera myndigheter för att stödja kommunernas e-tjänster

Regeringen har gett olika myndigheter i Sverige – Naturvårdsverket, Folkhälsoinstitutet, Länsstyrelserna, Tillväxtverket och Livsmedelsverket – ett uppdrag. Uppdraget handlar om att ge vägledning, stöd och standardiserade underlag för att hjälpa kommuner att utveckla sina e-tjänster. Målet är att öka tillgängligheten och underlätta för företag.

Naturvårdsverket har fått ett specifikt uppdrag

En av myndigheterna som fått detta uppdrag är Naturvårdsverket. De ska tillsammans med de övriga myndigheterna arbeta för att stödja kommunernas utveckling av e-tjänster. Regeringen har satt en deadline för när arbetet ska vara klart: senast den 31 december 2026.

Fokus på att underlätta för företag och öka tillgängligheten

Regeringens mål med detta uppdrag är att underlätta för företag genom att förbättra kommunernas e-tjänster. Genom att ge tydlig vägledning och stöd samt standardiserade underlag vill man öka tillgängligheten till digitala tjänster för både företag och privatpersoner.

Slutredovisning av arbetet förväntas 2026

Det är viktigt att myndigheterna som fått detta uppdrag arbetar effektivt och i enlighet med regeringens mål. Slutredovisningen av arbetet för att öka tillgängligheten till e-tjänster hos kommunerna förväntas vara klar senast den 31 december 2026. Regeringens ambition är att detta ska göra det enklare och smidigare för företag att interagera med kommunerna digitalt.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.