Tillbaka till startsidan

Avgifter för tvistlösning hos ARN införs från 2024

Regeringen vill införa en avgift för att få en tvist prövad hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det här är en ändring i lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Avgiften kommer att börja gälla från och med den 1 juli 2024. Det är inte alla som tycker att det här är en bra idé. Flesta remissinstanser är för avgiften, men en del påpekar att det kan vara svårt för ekonomiskt svaga grupper att betala. Konsumentverket är emot avgiften och Allmänna reklamationsnämnden vill ha tydligare information om hur avgiften ska fungera. Regeringen anser att det är nödvändigt med tanke på att fler ärenden kommer in till ARN. ARN funderar också på att införa en avgift för att bli mer effektiva. Men det är inte klart om det är riksdagen eller regeringen som har rätt att besluta om avgiften. Enligt ett direktiv måste Sverige ha ett system för alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Förslaget innebär att det införs obligatoriska avgifter för att hantera ärenden, för att göra det lättare och snabbare för konsumenter att få hjälp. Allmänna reklamationsnämnden beräknar att det kommer att kosta cirka 600 000 kronor att införa betalningsfunktioner, och sedan kostar det cirka 100 000 kronor per år att underhålla dem. Regeringen tror att kostnaderna för att hantera konsumentärenden och brevväxling kan vara runt 2 miljoner kronor per år. Förslaget innebär också ändringar i instruktionen för nämnden och har stöd från flera remissinstanser. Lagrådet har godkänt förslaget och regeringen har nu bestämt sig för att införa avgifter för ärenden om alternativ tvistlösning hos Allmänna reklamationsnämnden.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.