Tillbaka till startsidan

Ny kartläggning av radio- och tv-program: Viktigt uppdrag att undersöka distributionen och konsumtionen av medieinnehåll

Ny kartläggning av radio- och tv-program

Regeringen har gett Parisa Liljestrand från Kulturdepartementet ett viktigt uppdrag. Hon ska kartlägga distributionen av radio- och tv-program på marknaden och över internet. Uppdraget offentliggjordes den 29 augusti 2024 på regeringens webbplats.

Vad innebär uppdraget?

Parisa Liljestrand har fått i uppdrag att undersöka hur radio- och tv-program sprids både traditionellt på marknaden och via internet. Detta innebär att hon ska titta på vilka program som finns tillgängliga och hur de når sina tittare och lyssnare.

Varför är detta viktigt?

Att kartlägga distributionen av radio- och tv-program är viktigt för att förstå hur mediebranschen förändras och anpassar sig till den digitala utvecklingen. Genom att undersöka detta kan man få insikter om hur vi konsumerar media idag och i framtiden.

Vilka kan påverkas av kartläggningen?

Genom Parisa Liljestrands arbete kan olika aktörer inom mediebranschen påverkas. Det kan handla om radiostationer, tv-kanaler, streamingtjänster och andra som är involverade i att skapa och distribuera radio- och tv-program.

Vad händer efter kartläggningen?

När kartläggningen är klar kommer resultatet att presenteras. Det kan leda till olika åtgärder eller förslag för att möta eventuella utmaningar eller utveckla mediebranschen på ett hållbart sätt. Det är viktigt att följa med i vad som händer efter Parisa Liljestrands arbete är slutfört.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.