Tillbaka till startsidan

Effektiv reglering mot överprissättning i taxibranschen

Beredskap mot överprissättning inom taxibranschen

Serkan Köse (S) har tagit initiativ genom en skriftlig fråga till statsrådet Andreas Carlson (KD) angående åtgärder mot överprissättning inom taxibranschen. Bakgrunden är de ökande klagomålen på oskäliga taxipriser som Konsumentverket har rapporterat om. Detta tyder på en bristande reglering och tillsyn inom branschen.

KU:s behandling av anmälningar

I texten behandlas även KU:s (Konstitutionsutskottet) hantering av anmälningar och olika ärenden. Dessutom beskrivs Riksdagens organ och dess arbete med granskningsrapporter samt skrivelser. Utskotten ansvarar också för att pröva EU-förslag utifrån subsidiaritetsprincipen. Beslut som fattats sedan 1975 finns tillgängliga för allmänheten och innehåller diarienummer samt eventuell rättsfallsbeteckning.

Ökade klagomål mot taxibranschen

Konsumentverket har uppmärksammat en ökning av klagomål mot taxiföretag som utnyttjar resenärers sårbara situation. Det finns uppenbara behov av åtgärder för att skydda konsumenter mot oskäliga taxipriser och förbättra branschens reglering och tillsyn.

Möjlighet till åtgärder

Det framgår att det finns en lista med åtgärder där besökare har möjlighet att lägga till förslag genom att klicka på "Lägg till" bredvid varje åtgärd i listan. De fullständiga förslagspunkterna görs tillgängliga i ett fjärde steg för att möjliggöra insyn och möjlighet till medverkan från allmänheten.

Genom att inleda en dialog kring åtgärder, samt öppenhet kring beslutsprocessen, kan förhoppningsvis resultera i förbättrade förhållanden inom taxibranschen för både konsumenter och företag.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.