Tillbaka till startsidan

FI fokuserar på konsumenters säkerhet mot bedrägerier

Finansinspektionen fokuserar på att skydda konsumenter från bedrägerier

Finansinspektionen har uppmärksammat behovet av att vidta åtgärder för att skydda konsumenter från bedrägerier på finansmarknaden. De understryker att detta är ett växande problem i samhället, särskilt drabbande för äldre konsumenter. FI har granskat bankernas och andra betaltjänstleverantörers arbete för att förebygga bedrägerier och uppmanar till en stramare lagstiftning samt bättre skydd för konsumenterna.

EU inför nya regler för ökad säkerhet

Europas arbete med att införa nya regler för bankerna och betaltjänstleverantörerna syftar till att höja säkerheten och skydda konsumenterna. Finansinspektionen uppmanar företagen att utnyttja sina data och verktyg för att ytterligare förbättra säkerheten. De kommer att fortsätta övervaka genomförandet av åtgärderna och poängterar vikten av att företag delar information för att bekämpa bedrägerier.

Samarbetet mellan Finansinspektionen och Post- och telestyrelsen

Post- och telestyrelsen har fått i uppdrag att stoppa bedrägerier som involverar mobil- och telefonnummer. FI kommer nu att samarbeta närmare med PTS för att gemensamt ta tag i dessa frågor och bekämpa bedrägerierna på ett effektivt sätt.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.