Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
Finansinspektionen har uppmärksammat behovet av att vidta åtgärder för att skydda konsumenter från bedrägerier på finansmarknaden. De understryker att detta är ett växande problem i samhället, särskilt drabbande för äldre konsumenter. FI har granskat bankernas och andra betaltjänstleverantörers arbete för att förebygga bedrägerier och uppmanar till en stramare lagstiftning samt bättre skydd för konsumenterna.
Europas arbete med att införa nya regler för bankerna och betaltjänstleverantörerna syftar till att höja säkerheten och skydda konsumenterna. Finansinspektionen uppmanar företagen att utnyttja sina data och verktyg för att ytterligare förbättra säkerheten. De kommer att fortsätta övervaka genomförandet av åtgärderna och poängterar vikten av att företag delar information för att bekämpa bedrägerier.
Post- och telestyrelsen har fått i uppdrag att stoppa bedrägerier som involverar mobil- och telefonnummer. FI kommer nu att samarbeta närmare med PTS för att gemensamt ta tag i dessa frågor och bekämpa bedrägerierna på ett effektivt sätt.