Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
I en fråga till utbildningsminister Mats Persson (L) tar Linus Sköld (S) upp vikten av att inkludera kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i lärarutbildningen. Han nämner att många elever med NPF inte klarar behörighetskraven för att komma in på gymnasiet. Sköld betonar även att det är viktigt hur elever med NPF bemöts av skolpersonal, då detta kan påverka deras relation till sin omgivning.
Sköld påpekar att regeringen tidigare införde ett nytt examensmål om kunskap om elever med NPF i lärarutbildningen. Detta innebär att blivande lärare ska få grundläggande kompetens i att möta och stötta elever med NPF. Dessutom har regeringen satsat på fortbildning för redan yrkesverksamma lärare, för att höja deras kompetens inom området.
Sköld vill nu ha svar från regeringen om hur de avser att säkerställa att nya lärare verkligen får tillräcklig kompetens för att kunna möta elever med NPF i sitt arbete. Det handlar om att se till att utbildningen verkligen ger tillräckligt med kunskaper och verktyg för att kunna erbjuda bästa möjliga stöd och förståelse för elever med NPF. Det är viktigt att dessa elever får en chans att nå sin fulla potential och trivas i skolan.