Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
Statsrådet Lotta Edholm har fått information om hur viktigt det är att undervisande personal har kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Det är känt att en betydande andel av elever som inte uppfyller behörighetskraven till gymnasiet har NPF, särskilt autismspektrumtillstånd. Skolpersonalens kunskap, stöd och ledarskap i klassrummet spelar en avgörande roll för elever med sådana svårigheter.
För att möta behoven hos elever med NPF infördes ett nytt examensmål om kunskap om NPF i lärarutbildningen. Detta syftar till att säkerställa att blivande lärare får den kompetens som behövs för att stötta elever med NPF.
För att säkerställa att denna åtgärd har den önskade effekten behöver arbetet följas upp. Det är viktigt att utvärdera om undervisande personal faktiskt får ökad kunskap om NPF och om de kan tillämpa denna kunskap i sin undervisning. Genom att följa upp arbetet kan man se till att elever med NPF får det stöd de behöver i skolan.