Tillbaka till startsidan

Värdefull kunskap om NPF hos lärare hjälper elever att lyckas i skolan

Behovet av kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) hos undervisande personal

Statsrådet Lotta Edholm har fått information om hur viktigt det är att undervisande personal har kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Det är känt att en betydande andel av elever som inte uppfyller behörighetskraven till gymnasiet har NPF, särskilt autismspektrumtillstånd. Skolpersonalens kunskap, stöd och ledarskap i klassrummet spelar en avgörande roll för elever med sådana svårigheter.

Åtgärder som vidtagits

För att möta behoven hos elever med NPF infördes ett nytt examensmål om kunskap om NPF i lärarutbildningen. Detta syftar till att säkerställa att blivande lärare får den kompetens som behövs för att stötta elever med NPF.

Uppföljning behövs

För att säkerställa att denna åtgärd har den önskade effekten behöver arbetet följas upp. Det är viktigt att utvärdera om undervisande personal faktiskt får ökad kunskap om NPF och om de kan tillämpa denna kunskap i sin undervisning. Genom att följa upp arbetet kan man se till att elever med NPF får det stöd de behöver i skolan.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.