Tillbaka till startsidan

Välmående i svenska skolor: Politikers fokus på elevers sociala kompetens och psykiska hälsa

Fråga om elevers mående i svenska skolor

Under en debatt i riksdagen ställde Mathias Tegnér från Socialdemokraterna en fråga till Utbildningsminister Mats Persson från Liberalerna angående elevers mående i svenska skolor. Tegnér framhöll vikten av att lära sig bete sig respektfullt mot andra människor och uttryckte sin oro över det minskade fokuset på elevers psykiska hälsa i skolsystemet. Han efterfrågade åtgärder för att främja elevers välmående och förbereda dem för att möta varandra.

Vikten av social kompetens och psykisk hälsa

Mathias Tegnér underströk i debatten att det är viktigt att inte bara fokusera på elevernas kunskaper i matematik och svenska, utan även på deras sociala kompetens och psykiska hälsa. Att kunna hantera konflikter, visa empati och respekt för andra är enligt Tegnér lika viktigt som att kunna lösa ekvationer eller skriva uppsatser. Han poängterade att skolan har en viktig roll i att fostra ansvarstagande och respektfulla medborgare.

Åtgärder för att främja elevers välmående

Genom att efterfråga åtgärder för att främja elevers välmående visar Tegnér på behovet av att skolor aktivt arbetar med att stödja elevernas psykiska hälsa. Det kan handla om att erbjuda stödsamtal, ha utbildade kuratorer och elevhälsoteam tillgängliga, samt att integrera ämnen som mental hälsa och välmående i undervisningen. Genom att skapa en trygg och främjande miljö i skolan kan elever bättre förberedas för att möta varandra och samhället utanför skolans väggar.

Politikers ansvar att lyfta frågor om skolans roll

Genom att ta upp frågor om elevers mående i skolan visar politiker som Mathias Tegnér och Mats Persson att de ser skolans roll som mer än bara att förmedla kunskap. Att lyfta frågor om social kompetens och psykisk hälsa på den politiska agendan är ett viktigt steg för att skapa en hållbar och inkluderande skolgång för alla elever. Det är genom sådana diskussioner och efterfrågningar av åtgärder som förändringar och förbättringar kan ske i skolsystemet.

Genom att engagera sig i frågor som rör elevers välmående och skolans roll som en plats för inte bara kunskapsinhämtning utan även personlig utveckling och socialt lärande, kan politiker bidra till att skapa en tryggare och mer hälsosam miljö för dagens och morgondagens elever.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.