Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
En fråga har lyfts av Linus Lakso från Miljöpartiet angående Trafikverkets upphandling av nattåg för norra Sverige. Det har framkommit att de nya tågen riskerar att bli smalare än vad som är tillåtet i Sverige och Norge idag. Detta har väckt kritik då det kan leda till högre biljettpriser och att sexbädds-kupéer försvinner i de nya tågen. Både Trafikutskottet och tågföretagen har uttryckt missnöje över upphandlingen.
Med anledning av oroande detaljer kring upphandlingen har Miljöpartiet lämnat in ett utskottsinitiativ för att behandla frågan. Linus Lakso och partikollegor vill se åtgärder som kan säkerställa att de nya nattågen, som trafikerar sträckan Stockholm-Narvik, följer svensk vagnprofil för att möta lagstiftning och passagerares behov.
Den potentiella konsekvensen av att de nya nattågen kan komma att vara smalare än vad som tillåts i dagens regelverk har skapat oro. Detta kan inte bara påverka biljettpriserna negativt utan även leda till att viktiga faciliteter som sexbädds-kupéer försvinner, vilket kan försvåra resandet för många.
I och med att frågan har tagits upp av Miljöpartiet förväntas nu att statsrådet Andreas Carlson och regeringen tar ställning i frågan. Frågan om huruvida regeringen kommer agera för att säkerställa att de nya nattågen trafikerar Stockholm-Narvik med svensk vagnprofil ligger nu på bordet för att adresseras.