Tillbaka till startsidan

Kritik mot Trafikverkets ekonomiska kalkyler – Förslag till förändringar och översyn

Kritik mot Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyler

Gunilla Svantorp och andra medlemmar från Socialdemokraterna har riktat skarp kritik mot Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyler i en motion till riksdagen. Anledningen till kritiken är att modellen för samhällsekonomisk lönsamhetsbedömning inte tar tillräcklig hänsyn till vissa viktiga infrastruktursatsningar, såsom på Malmbanan. Kritikerna påpekar även brister i modellen när det gäller bedömningen av järnvägs- och vägprojekt, samt de långsiktiga samhällsekonomiska vinsterna.

Förslag till förändringar och översyn av modellen

I motionen föreslår Socialdemokraterna att regeringen bör granska och förändra modellen för samhällsekonomisk lönsamhetsbedömning som Trafikverket använder. De efterlyser en översyn av hur samhällsnytta beräknas för att kunna bättre prioritera infrastruktursatsningar. Det betonas att en långsiktig satsning på vägar och järnvägar är avgörande för att främja både tillväxt, jobbskapande och klimatomställning.

Införande av infrastrukturberedning och nästa nationella plan

I motionen tas även nästa nationella plan för transportinfrastruktur (2026-2037) upp till diskussion. För att skapa samsyn över blockgränserna föreslås inrättandet av en infrastrukturberedning. Tanken är att denna beredning ska kunna bistå i planeringen och prioriteringen av infrastruktursatsningar på ett mer enhetligt sätt.

Engagemang från Carina Ödebrink och remissvar från Tillväxtverket

Carina Ödebrink från Socialdemokraterna har tagit sig an uppgiften att skriva ett remissvar från Tillväxtverket angående inriktningsunderlaget inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037. Detta visar på det engagemang som partiet har för att föra fram sina synpunkter och förslag kring den framtida utvecklingen av transportinfrastrukturen.

I sammanfattning lyfter motionen från Socialdemokraterna fram vikten av att granska och förändra Trafikverkets nuvarande modell för samhällsekonomisk kalkylering. Genom att ta hänsyn till långsiktiga samhällsekonomiska vinster och prioritera strategiska infrastruktursatsningar, hoppas man kunna främja en hållbar tillväxt och klimatomställning i Sverige.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.