Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
En ny informationsinsats har startat av Socialstyrelsen för att tackla den nationella bristen på familjehem. Målet är att uppmuntra fler personer att engagera sig för barns välbefinnande. Den 26 april 2024 delades informationen om kampanjen som kallas "Gör en insats". Kampanjen riktar sig till allmänheten och använder sig av annonser i sociala medier för att sprida budskapet.
Olivia Wigzell, som är en representant för Socialstyrelsen, betonar vikten av att fler vuxna engagerar sig. Kampanjen pågår mellan 26 april och 26 maj, och består av olika medieformat som filmer, affischer och stortavlor. Målet är att öka kunskapen och intresset för att bli familjehem och stötta barn i behov av trygghet.
Utöver att öka medvetenheten om behovet av familjehem, syftar kampanjen även till att utveckla stödet till socialtjänsterna. Genom detta stöd kan socialtjänsterna ge bättre utbildning och stöd till familjehemmen, vilket är avgörande för att skapa en trygg miljö för barn och unga. Kontaktperson för kampanjen är Olivia Wigzell.
Genom denna nationella kampanj hoppas Socialstyrelsen att fler människor ska öppna sina hjärtan och sina hem för barn i behov av en trygg och kärleksfull miljö. Att bli familjehem är en viktig och givande insats som kan göra en stor skillnad i ett barns liv.