Tillbaka till startsidan

Regeringens åtgärder för skolmarknadsföring och tydliga regler

Utbildningsministerns svar om reglering av skolors marknadsföring

I sitt svar på frågan om reglering av skolors marknadsföring betonade utbildningsministern vikten av att skapa en klar och transparent informationsstruktur för skolor. Skolverket är ansvarigt för att göra information om skolor tillgänglig i ett nationellt informationssystem. Dessutom har kommunerna ett informationsansvar när det gäller skolvalet.

Tydligare regelverk för skolval

Regeringen håller på att arbeta på att införa tydligare regelverk för skolval. Detta är viktigt för att säkerställa att alla elever har tillgång till en högkvalitativ utbildning och för att förhindra att marknadsföring används på ett oetiskt sätt för att vinna elever.

Följande marknadsföringslagen

Skolhuvudmän och skolor måste följa marknadsföringslagen. Detta innebär att de inte får vilseleda elever eller deras föräldrar genom att ge felaktig information eller överdriva sina egna förmågor. Regeringen betonade vikten av att skolor bedriver sin marknadsföring på ett ansvarsfullt och ärligt sätt.

Stödmaterial för gymnasieutbildningar

För att stödja skolor i sin marknadsföring finns det stödmaterial för gymnasieutbildningar. Detta material gör det möjligt för skolor att presentera sin utbildning på ett objektivt sätt, utan att överdriva eller ge felaktig information.

Omläggning av friskolesystemet

Regeringen har även påbörjat en omläggning av friskolesystemet. Genom en utredning kommer det att föreslås en utvidgad ägar- och ledningsprövning. Detta syftar till att säkerställa att alla skolor, oavsett om de är friskolor eller inte, bedrivs på ett ansvarsfullt sätt och uppfyller de grundläggande kvalitetskraven.

Avslutningsvis kan det sägas att regeringen arbetar för att skapa tydliga regler kring marknadsföring av skolor och att säkerställa att elever och deras föräldrar har tillgång till pålitlig och korrekt information om skolvalet.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.