Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
Regeringen har tillsatt en utredare med uppdraget att föreslå åtgärder för att förbättra kvaliteten och attraktiviteten i lärarutbildningarna. En viktig del i detta är att kunskapen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, såsom exempelvis ADHD och autism, ska finnas med i utbildningarna. Detta har varit fallet sedan 2021 och kommer fortsätta att vara så i framtiden.
Utöver att kunskapen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska finnas med i lärarutbildningarna, ska utredaren också undersöka och överväga hur kunskapen om dessa funktionsnedsättningar kan förstärkas genom att använda sig av kunskap från kognitionsvetenskapen. Målet är att ge blivande lärare praktiskt användbar kunskap om denna elevgrupp.
Genom att inkludera kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i lärarutbildningarna och genom att förbättra kunskapen genom kognitionsvetenskap, är syftet att ge blivande lärare de verktyg de behöver för att kunna undervisa och stötta elever med dessa funktionsnedsättningar på ett bättre sätt. Det är viktigt att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar får den uppmärksamhet och det stöd de behöver för att kunna nå sin fulla potential i skolan.