Tillbaka till startsidan

Förbättringar i lärarutbildningen för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Regeringen utreder förbättringar i lärarutbildningarna

Regeringen har tillsatt en utredare med uppdraget att föreslå åtgärder för att förbättra kvaliteten och attraktiviteten i lärarutbildningarna. En viktig del i detta är att kunskapen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, såsom exempelvis ADHD och autism, ska finnas med i utbildningarna. Detta har varit fallet sedan 2021 och kommer fortsätta att vara så i framtiden.

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska stärkas genom kognitionsvetenskap

Utöver att kunskapen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska finnas med i lärarutbildningarna, ska utredaren också undersöka och överväga hur kunskapen om dessa funktionsnedsättningar kan förstärkas genom att använda sig av kunskap från kognitionsvetenskapen. Målet är att ge blivande lärare praktiskt användbar kunskap om denna elevgrupp.

Syftet är att förbättra undervisningen och stödet för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Genom att inkludera kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i lärarutbildningarna och genom att förbättra kunskapen genom kognitionsvetenskap, är syftet att ge blivande lärare de verktyg de behöver för att kunna undervisa och stötta elever med dessa funktionsnedsättningar på ett bättre sätt. Det är viktigt att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar får den uppmärksamhet och det stöd de behöver för att kunna nå sin fulla potential i skolan.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.