Tillbaka till startsidan

Nationella prov för elever på introduktionsprogrammet: En debatt om likvärdiga förutsättningar

Frågan om nationella prov för elever på introduktionsprogrammet

I en debatt i riksdagen har Linus Sköld från Socialdemokraterna ställt en viktig fråga till Statsrådet Lotta Edholm från Liberalerna. Frågan handlar om hur man ska säkerställa att elever på introduktionsprogrammet fortsatt ska kunna skriva de nationella ämnesproven för årskurs 9, även med den pågående övergången till digitala prov.

En viktig fråga för elever på introduktionsprogrammet

Elever på introduktionsprogrammet är en särskilt utsatt grupp som behöver extra stöd och resurser för att klara sin skolgång. De nationella proven är en viktig del av skolsystemet och det är därför avgörande att dessa elever får möjlighet att skriva proven under likvärdiga förhållanden som övriga elever.

Behovet av fortsatt likvärdighet i provskrivningen

I och med övergången till digitala prov kan det finnas risker för att vissa elever missgynnas om de inte har tillgång till rätt teknisk utrustning eller om de inte är lika vana vid att skriva digitalt. Det är därför viktigt att säkerställa att elever på introduktionsprogrammet inte hamnar i en mindre fördelaktig situation när det kommer till att skriva de nationella proven.

Vikten av att alla elever ges rätt förutsättningar

Statsrådet Lotta Edholm måste nu svara på hur man kommer att säkerställa att elever på introduktionsprogrammet får de bästa förutsättningarna att skriva de nationella proven på ett rättvist sätt. Det är av stor vikt att alla elever ges likvärdiga förutsättningar och att ingen elev missgynnas på grund av tekniska eller praktiska hinder.

En fråga som berör viktiga principer inom skolvärlden

Frågan som Linus Sköld har ställt är inte bara en praktisk fråga om provskrivning, utan den berör även viktiga principer inom skolvärlden. Det handlar om rättvisa, likvärdighet och möjligheten för alla elever att kunna visa sina kunskaper på bästa sätt. Det är här regeringen har ansvaret att se till att alla elever ges de rätta förutsättningarna för sin skolgång.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.