Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
Regeringen har granskat och tagit emot Riksrevisionens rapport om Skolverkets statistikuppdrag. De håller med om att det finns brister inom Skolverkets arbete och kommer att följa upp detta som ansvarig myndighet. Regeringen instämmer även i Riksrevisionens rekommendationer för förbättringar inom statistikområdet.
Riksrevisionens granskning har visat att det finns oenigheter om kvaliteten på statistiken och att det brister i kommunikationen från Skolverket. De rekommenderar förbättringar inom områden som statistikmodeller, samverkan och kvalitetssäkring. Rapporten innehåller även en genomgång av dokumentationen och användningen av statistiken.
En del av granskningen visade att det finns ojämlikheter i svarsfrekvensen på enkäten om statistiken från kommunala huvudmän. Detta är en brist som behöver åtgärdas.
Skolverket är ansvarig för den största delen av skolstatistiken, men regeringen har det övergripande ansvaret för att säkerställa statistikens kvalitet. Riksrevisionen ifrågasätter om Skolverket tillhandahåller tillräcklig och kvalitetssäkrad statistik som är användbar för användarna.
En undersökning visar att många kommuner och friskolor inte litar på Skolverkets statistik som underlag för skolval. Det önskas mer detaljerad information om utbildning och skolors prestationer.
Riksrevisionen har påpekat svårigheter med att använda Utbildningsguiden för jämförelser och att endast tre skolor kan jämföras samtidigt. Det finns också utmaningar med att ta fram ett mått på skolors mervärde och systematiskt samla in efterfrågad statistik från andra aktörer.
Skolverkets statistiska modeller har kritiserats för att inte ta tillräcklig hänsyn till skolornas socioekonomiska sammansättning. Kommunikationen mellan Skolverket och skolhuvudmännen samt regeringens styrning av Skolverkets statistikuppdrag har också lyfts fram som bristfällig.
Riksrevisionen rekommenderar att Skolverket förbättrar sitt arbete med socioekonomiska skillnader och utvecklar modeller för att mäta skolors värde. De föreslår även bättre samverkan mellan aktörer och en översyn av registerhanteringen.
Regeringen får kritik för att inte följa upp Skolverkets statistikuppdrag tillräckligt. Detta är något som behöver förbättras för att säkerställa att statistiken är tillförlitlig och användbar.