Tillbaka till startsidan

Betygssättning och avvikelser: Regeringen svarar på rapport om likvärdighet

Regeringens svar på Riksrevisionens rapport om likvärdiga betygssättning

Regeringen har svarat på Riksrevisionens rapport om statens insatser för likvärdig betygssättning och håller med om att fler åtgärder behövs.

Stora avvikelser mellan betyg och provresultat

Riksrevisionens rapport visar på stora avvikelser mellan betyg och provresultat, särskilt i ämnen utan nationella prov och i matematik och svenska.

Förbättring av Skolinspektionens uppföljning av betygssättning

Skolinspektionens uppföljning av betygssättningen behöver förbättras och Riksrevisionen föreslår att ett avvikelsemått införs på skolnivå. Regeringen välkomnar rapporten och Skolverket anser att systemförändringar behövs för att öka likvärdigheten i betygssättningen.

Betygssättningen i svenska skolor anses vara olikvärdig

Betygssättningen i svenska skolor anses fortfarande vara olikvärdig och Riksrevisionen rekommenderar att regeringen utreder och Skolinspektionen förbättrar uppföljningen av bedömning och betygssättning.

Förändringar i betygssystemet föreslås

Flera förändringar föreslås i betygssystemet i grundskolan och gymnasieskolan, inklusive att lärare ska göra en sammantagen bedömning av elevernas kunskaper för att sätta betyg och införande av ämnesbetyg istället för kursbetyg. Det finns också problem med regleringen av nationella prov, inklusive otydlighet kring bedömning och jämförelser.

Vikten av uppföljning av provresultat och råd om betygssättning

Skolverket har tagit fram nya råd om betygssättning och betonar vikten av uppföljning av provresultaten.

Ansvarsfördelning mellan aktörerna inom skolväsendet

Regeringen, riksdagen, Skolverket och Skolinspektionen har olika ansvar för skolväsendet. Skolinspektionen granskar bedömning och betygssättning i svenska skolor för att upptäcka brister och vidta åtgärder.

Avvikelse mellan betyg och provresultat varierar mellan ämnen och elever

Avvikelsen mellan betyg och provresultat varierar mellan ämnen och elever med underkänt på provet har störst avvikelse. Användningen av nationella prov påverkar betygssättningen och vissa lärare överanpassar undervisningen efter proven.

Skolinspektionens tillsyn och uppföljning behöver förbättras

Skolinspektionens tillsyn har visat sig ha en liten inverkan på avvikelsen mellan betyg och provresultat. Skolverket behöver följa upp lärarnas behov av stöd och Skolinspektionen behöver bättre förutsättningar för att granska avvikelsen.

Riksrevisionens rekommendationer för likvärdig betygssättning

Riksrevisionen rekommenderar fler åtgärder för att uppnå likvärdig betygssättning. Det föreslås att regeringen utreder likvärdighet i betygssättningen och undersöker modeller för moderering. Skolinspektionen bör förbättra uppföljningen av bedömning och betygssättning. Digitalisering och central rättning av nationella prov föreslås.

Resultaten och tolkningen av pandemins påverkan

Resultaten visar att nationella prov påverkar betygen i de flesta ämnen, förutom historia. I svenska finns ingen tydlig samvariation mellan betyg och användande av prov. Pandemin kan ha påverkat resultaten och tolkningen bör vara försiktig.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.