Tillbaka till startsidan

Myndighetens uppdrag: Skapa trygga arbetsmiljöer i hälso- och sjukvården

Myndigheten får uppdrag av Socialdepartementet

En myndighet har nyligen fått i uppdrag av Socialdepartementet att fördela och betala ut medel till regioner för arbete med skyddade utrymmen inom hälso- och sjukvården.

Uppdraget publicerades den 1 mars 2024

Uppdraget offentliggjordes den 1 mars 2024 och innebär att myndigheten ska ansvara för att fördela resurser till regioner för att skapa och underhålla skyddade utrymmen för hälso- och sjukvårdspersonal.

Viktig roll i hälso- och sjukvården

Denna satsning är av stor vikt för att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö för personal inom hälso- och sjukvården, särskilt i situationer som kräver skyddade utrymmen för att kunna utföra sitt arbete på ett säkert sätt.

Varför är detta uppdrag viktigt?

Det är väsentligt att hälso- och sjukvårdspersonal har tillgång till trygga arbetsmiljöer, särskilt när de arbetar under pressade förhållanden eller i situationer där deras säkerhet kan vara hotad.

Framtida fokus och åtgärder

Med detta uppdrag kan myndigheten bidra till att skapa förutsättningar för att skyddade utrymmen inom hälso- och sjukvården blir en etablerad och viktig del av arbetsmiljön för personalen. Det är en del av det övergripande ansvaret för att säkerställa en god arbetsmiljö inom hälso- och sjukvården.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.