Tillbaka till startsidan

Bekräftat: Fastighetsmäklarinspektionen får regeringsuppdrag

Fastighetsmäklarinspektionen får uppdrag från regeringen

Regeringen har gett Fastighetsmäklarinspektionen i uppdrag att redovisa kostnader för registrering och tillsyn. Uppdraget kommer från Finansdepartementet och ministern ansvarig är Erik Slottner.

Vad innebär uppdraget?

Fastighetsmäklarinspektionen har fått i uppdrag att redovisa kostnaderna för registrering och tillsyn inom branschen. Det innebär att de måste undersöka och rapportera hur mycket det kostar att registrera sig som fastighetsmäklare och att bli granskad av inspektionen.

Varför är detta viktigt?

Genom att få en översikt över kostnaderna för registrering och tillsyn kan regeringen och Finansdepartementet bättre förstå hur resurserna inom Fastighetsmäklarinspektionen används. Det kan också bidra till att säkerställa att branschen regleras på ett effektivt sätt och att skydda konsumenternas intressen.

Ministern ansvarig för uppdraget

Det är ministern Erik Slottner som är ansvarig för uppdraget och som övervakar att Fastighetsmäklarinspektionen utför det enligt regeringens önskemål. Genom att ha en ansvarig minister kan regeringen följa upp arbetet och se till att resultatet av redovisningen tas till vara på bästa sätt.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.