Tillbaka till startsidan

INKLUDERING I HEMBEREDSKAPSUTBILDNING FÖR DÖVA OCH DÖVBLINDE

Inkludering av döva och personer med dövblindhet i hemberedskapsutbildning

I riksdagen har Ewa Pihl Krabbe från Socialdemokraterna ställt en fråga till Statsrådet Carl-Oskar Bohlin från Moderaterna. Frågan handlar om att inkludera hemberedskapsutbildning för döva och personer med dövblindhet. Det är viktigt att dessa grupper ges möjlighet att ta del av utbildningen på ett tillgängligt sätt.

Behov av teckenspråkstolk och dövblindtolk

Eftersom personer med dövhet eller dövblindhet har olika kommunikationsbehov är det avgörande att samordnarna för hemberedskapsutbildningarna kan erbjuda teckenspråkstolkning eller dövblindtolkning. Detta är för att säkerställa att informationen når fram på ett tydligt och begripligt sätt till alla som deltar i utbildningen.

Frågan till Statsrådet

I frågan till Statsrådet önskar Ewa Pihl Krabbe att få redogjort för vilka åtgärder som planeras för att inkludera döva och personer med dövblindhet i hemberedskapsutbildningarna. Det är viktigt att regeringen tar hänsyn till behoven och förutsättningarna för alla medborgare, oavsett eventuella funktionsvariationer.

Vikten av inkludering

Att inkludera döva och personer med dövblindhet i hemberedskapsutbildningarna är en viktig fråga för att säkerställa lika tillgång till information och kunskap. Genom att erbjuda adekvat tolkning och anpassad undervisning kan dessa grupper ges möjlighet att vara väl förberedda vid olika nödsituationer.

Genom att ta hänsyn till olika behov och förutsättningar kan samhället bli mer inkluderande och alla individer ges möjlighet att delta fullt ut. Det är ett steg i rätt riktning för att skapa en mer tillgänglig och jämlik utbildning och beredskap för alla medborgare.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.