Tillbaka till startsidan

Skatteverket varnar för bedrägeriförsök via telefon

En nyhet om den svenska Skatteverket

I en nyhet från Skatteverket framgår det att myndigheten har upptäckt flera fall av bedrägerier där personer utger sig för att ringa från Skatteverket för att lura till sig personlig information och pengar.

Bedrägeriförsök via telefon

Skatteverket varnar nu för bedragare som ringer och påstår att de arbetar för myndigheten. Dessa bedragare försöker lura personer att betala falska skatter eller lämna ut känslig information såsom kontonummer eller personnummer.

Enligt Skatteverket är det viktigt att vara försiktig vid samtal från personer som utger sig för att ringa från myndigheten. De betonar att de aldrig skulle be om känslig information över telefon.

Tips för att undvika att bli lurad

För att undvika att bli lurad uppmanar Skatteverket personer att vara skeptiska vid samtal från okända personer som påstår sig representera myndigheter. Om man är osäker på ett samtal från Skatteverket rekommenderas det att ringa tillbaka till myndigheten på deras officiella kontaktuppgifter för att verifiera informationen.

Det är också viktigt att informera äldre släktingar och vänner om dessa bedrägeriförsök, eftersom äldre personer ofta är mer sårbara för denna typ av telefonbedrägerier.

Anmäl om du misstänker bedrägeri

Skatteverket uppmanar personer att anmäla till polisen om de misstänker att de blivit utsatta för ett bedrägeriförsök. Genom att anmäla sådana händelser kan polisen arbeta för att stoppa bedragarna och förhindra att fler personer blir lurade.

Genom att vara vaksam och vara medveten om bedrägeriförsök kan man bidra till att minska antalet lyckade försök och skydda sig själv och sina närstående från ekonomisk skada.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.