Tillbaka till startsidan

Regeringen prioriterar bankernas ansvar vid bedrägerier

Socialdepartementet svarar på fråga om bankernas ansvar vid bedrägerier

I ett svar på en fråga från Nadja Awad har Socialdepartementet kommenterat bankernas ansvar vid bedrägerier. I svaret framgår det att bedrägerier är ett stort problem i samhället och att regeringen prioriterar att bekämpa brottslighet. Bankerna spelar en viktig roll i att motverka bedrägerier på betalningsmarknaden.

Regeringen prioriterar att bekämpa bedrägerier

Socialdepartementet betonar att bekämpning av bedrägerier är en av regeringens viktigaste uppgifter. Bedrägerier kan orsaka stora ekonomiska skador för människor och företag, och därför är det viktigt att arbeta för att förhindra och upptäcka sådana brott.

Bankerna har ansvar att motverka bedrägerier

Enligt Socialdepartementet har bankerna en viktig roll i att förebygga och upptäcka bedrägerier inom betalningsmarknaden. Det handlar om att säkerställa att det inte sker obehöriga transaktioner samt att skydda kundernas pengar och konton.

Eventuella möten med bankerna

I svaret nämner Socialdepartementet att justitieministern och finansmarknadsministern kan komma att ha möten för att diskutera ämnet tillsammans med bankerna. Syftet med mötena skulle vara att se över vilka åtgärder som kan vidtas för att förbättra bankernas förmåga att motverka bedrägerier och öka säkerheten på betalningsmarknaden.

Sammanfattning

Socialdepartementet har besvarat en fråga om bankernas ansvar vid bedrägerier. I svaret betonas regeringens viktiga arbete för att bekämpa bedrägerier och bedriva brottsförebyggande arbete. Bankerna har en viktig roll i att motverka bedrägerier på betalningsmarknaden, och det kan komma att hållas möten mellan justitieministern, finansmarknadsministern och bankerna för att diskutera ämnet närmare.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.