Tillbaka till startsidan

Säkrare arbetsmiljö genom förbättrade utredningar och fällande domar

Åtgärder för säkrare arbetsmiljö

Det har kommit fram att det finns behov av bättre utredningar och fler fällande domar för dödsfall som inträffar på jobbet. Justitieministern har fått frågor om vad som görs för att förbättra situationen.

Arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatsen. Med kunskap och systematiskt arbetsmiljöarbete kan de flesta olyckor och dödsfall på jobbet förebyggas.

Utredning och åtal av arbetsmiljöbrott hanteras av Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten. Genom samarbete mellan dessa myndigheter har handläggningen av fallen förbättrats. Det har resulterat i kortare utredningstid och fler arbetsgivare som får en dom för arbetsmiljöbrott.

Brott och fusk på arbetsplatsen kan vara kopplat till organiserad brottslighet. Det leder till negativa konsekvenser för arbetstagare.

För att bekämpa brott i arbetslivet har det satsats på att stärka resurserna inom rättsväsendet. Målet är att minska brottsligheten och öka tryggheten för alla som arbetar.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.