Tillbaka till startsidan

Utmaningar med betygssättning i skolan och möjliga förbättringar

Riksdagens motion om likvärdig betygssättning

I riksdagens motion föreslås att regeringen utreder konkurrenssituationen inom den svenska skolan samt skillnaderna mellan olika huvudmäns drivkrafter. Målet är att motverka olikvärdig betygssättning. Riksdagen vill också undersöka hur betygssystemets konstruktion påverkar utslagningen från skolan och elevers psykiska hälsa. Dessutom vill de titta på de negativa konsekvenserna av en provtung betygsättning för elevers lärande. Slutligen vill riksdagen att utredningen belyser metoder för att bedöma likvärdighet i betygsättningen på både gruppnivå och skolnivå för att motverka glädjebetyg. Regeringen har meddelat att de planerar att starta en utredning inom detta område.

Regeringens skrivelse och marknadsskolan

Regeringens skrivelse om likvärdig betygssättning fokuserar främst på befintliga lösningar och ignorerar de stora problemen med glädjebetyg. Marknadsskolan och vinstdrivande skolor bidrar till att betygsättningen blir sämre och underminerar därmed betygssystemets trovärdighet. För att effektivt motverka glädjebetyg behöver regeringen vidta åtgärder inom marknadsskolan. Även om nationella prov spelar en viktig roll, behövs det ytterligare åtgärder för att säkerställa en likvärdig betygssättning.

Riksrevisionens granskning och betygsystemet

Riksrevisionen har granskat betygs- och skolsystemet och funnit att en stor andel elever varje år lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Avvikelsen mellan resultaten från nationella prov och betygen är särskilt stor för elever som fått underkänt på proven. Regeringens utredning om likvärdig betygssättning bör därför ta hänsyn till hur betygssystemet påverkar utslagningen från skolan samt elevernas psykiska hälsa.

Förändringar i skollagen och möjliga lösningar

Förändringen i skollagen som innebär att nationella prov ska tas i beaktning vid betygsättningen har inte haft den önskade effekten. En möjlig lösning kan vara att införa en tydligare koppling mellan resultaten på prov och betygen på gruppnivå. Skolverket har utvecklat ett mått för att bedöma likvärdigheten i betygsättningen genom att jämföra skolors slutbetyg med deras provresultat. Detta mått bör fortsätta att utredas som en metod för att bedöma likvärdigheten och motverka glädjebetyg.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.