Tillbaka till startsidan

Linus Sköld ifrågasätter betygssättningen i skolan

Linus Sköld ifrågasätter betygssättningen i skolan

Svenska riksdagsledamoten Linus Sköld från Socialdemokraterna har lämnat in en interpellation till utbildningsminister Lotta Edholm från Liberalerna angående betygssättningen i skolan. Sköld tar upp en viktig fråga om skillnaderna i betygssättningsprinciper mellan olika betygssteg.

Skillnader i principer för betygssättning

Linus Sköld påpekar att det finns en tydlig skillnad mellan betyget E och de högre betygsstegen när det kommer till att bedöma eleverna. Medan betyget E kräver att alla kriterier uppfylls, tillåter de högre betygsstegen en mer samlad bedömning där eleverna kan visa olika resultat på olika förmågor.

En ojämlik bedömning?

Sköld pekar på att denna skillnad kan innebära en strängare bedömning för elever som presterar svagare, samtidigt som det ger utrymme för en mer generös bedömning för högpresterande elever. Detta kan resultera i en ojämlik bedömning av elevernas kunskaper och prestationer.

Utan svar på tidigare fråga

Linus Sköld nämner även att han tidigare ställt en fråga angående denna problematik, men ännu inte fått något svar. Detta gör att frågan blir ännu viktigare att ta upp och diskutera i riksdagen.

Kommer det att ändras?

Avslutningsvis frågar Linus Sköld utbildningsminister Lotta Edholm om hon kommer att arbeta för att alla elever bedöms efter samma principer. Det återstår att se hur ministern kommer att svara på denna viktiga fråga om rättvisa och likvärdig bedömning i skolan.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.