Tillbaka till startsidan

Regeringens uppdrag: Bättre samordning av sjuktransporter vid kris

Regeringen vill ha bättre koll på resurserna för sjuktransporter och hur de kan samordnas vid kriser. Detta har de gett Socialdepartementet i uppdrag att göra. Socialdepartementet är den myndighet som ansvarar för att se till att alla har tillgång till bra vård och omsorg. Så det är deras jobb att se till att sjuktransporterna fungerar på bästa sätt.

Kartläggning av resurser

För att kunna planera och samordna sjuktransporterna behöver man veta vilka resurser som finns. Det kan vara allt från ambulanser och helikoptrar till personal och utrustning. Socialdepartementet ska därför kartlägga vilka resurser som finns runt om i landet och hur de används. På så sätt får man en bättre överblick över vad som finns tillgängligt.

Plan för samordning

När man vet vilka resurser som finns kan man börja tänka på hur man kan samordna dem vid kriser. Om till exempel många blir sjuka samtidigt och behöver transporteras till sjukhus kan det vara bra att veta hur man kan använda resurserna på bästa sätt. Då kan man prioritera vilka patienter som ska få transport först och varifrån man kan hämta resurser om det behövs. Det är Socialdepartementet som ska ta fram en sådan plan för att vara förberedda om något skulle hända.

Bra vård och omsorg

Myndigheter som Socialstyrelsen och Läkemedelsverket jobbar också inom Socialdepartementet för att se till att alla får bra vård och omsorg. De tittar på saker som vårdkvalitet och att läkemedel är säkra att använda. Så Socialdepartementet gör mer än bara att ta hand om sjuktransporter, men detta uppdrag handlar just om att förbättra samordningen när det gäller sjuktransporter vid kriser.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.