Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
Centerpartiet har lagt fram en motion som syftar till att avskaffa koldioxidskatten för biobränslen som omfattas av reduktionsplikten. De anser att detta skulle vara ett viktigt steg för att bekämpa klimatförändringarna.
Utöver att avskaffa koldioxidskatten föreslår Centerpartiet också att reduktionspliktsavgiften ska sänkas och att införa differentierad moms för biobränslen. Detta skulle göra det mer ekonomiskt fördelaktigt att använda förnybara drivmedel och därmed främja deras användning.
En annan åtgärd som Centerpartiet föreslår är att Sverige bör övergå från MK1-diesel till MK3-diesel, även känd som Europadiesel. Detta skulle kunna minska klimatpåverkan från fordonsutsläpp. Partiet vill också öka produktionen av biobränslen för att möta efterfrågan på förnybara drivmedel.
I motionen föreslår Centerpartiet också att inblandningen av biobränslen i bensin och diesel bör bibehållas på nivåer som gällde innan beslutet om propositionen 2023/24:28. Detta syftar till att säkerställa att andelen förnybara drivmedel i transportsektorn inte minskar.
Centerpartiet tar också upp regeringens förslag om att kraftigt sänka reduktionsplikten för bensin och diesel. Enligt en rapport från Konjunkturinstitutet kan detta ha mycket negativa effekter för klimatet. Utsläppen från inrikes transporter och arbetsmaskiner förväntas öka med cirka 4 miljoner ton 2024 jämfört med 2023. Detta kan också påverka möjligheterna att nå Sveriges nationella klimatmål.
Centerpartiet nämner också att EU-kommissionen har beslutat om nya regler som ger medlemsländerna ökad flexibilitet att utforma och genomföra stödåtgärder för den gröna omställningen. Detta innebär att Sverige skulle kunna införa den skattebefrielse som Centerpartiet föreslår för biobränslen.
Centerpartiet har också flera andra förslag för att främja användningen av biobränslen och stärka beredskapslagren av drivmedel i Sverige. Dessa inkluderar att sänka avgiften för biobränslen, ändra momssatsen på biobränslen till den lägsta möjliga nivån och införa en överenskommelse mellan staten och drivmedelsbolag för att garantera köp av vissa volymer biobränslen till ett riktpris.