Tillbaka till startsidan

Differentierad vägslitageskatt för svenska och utländska åkerier planeras av Finansdepartementet

Finansdepartementet planerar åtgärder för en differentierad vägslitageskatt

Finansdepartementet har svarat på en fråga från Carina Ödebrink angående vilka åtgärder de planerar att vidta för att införa en differentierad vägslitageskatt som gäller både svenska och utländska åkerier, samtidigt som man vill främja konkurrensneutralitet. Frågan är kopplad till ändringar i eurovinjettdirektivet och betänkandet om ett nytt miljöstyrande system för godstransporter på väg, vilket överlämnades i mars 2022. För närvarande behandlas betänkandet av Regeringskansliet.

Bakgrund och syfte med frågan

Carina Ödebrink har ställt en fråga till Finansdepartementet angående vilka åtgärder som planeras för att införa en differentierad vägslitageskatt som gäller både svenska och utländska åkerier. Syftet med Carinas fråga är att uppnå konkurrensneutralitet, det vill säga att alla åkerier behandlas lika oavsett om de är svenska eller utländska.

Ändringar i eurovinjettdirektivet och betänkandet om miljöstyrande system

Finansdepartementet svarar att frågan är relaterad till ändringar i eurovinjettdirektivet och betänkandet om ett nytt miljöstyrande system för godstransporter på väg. Betänkandet överlämnades till Regeringskansliet i mars 2022 och är för närvarande under beredning. Det innebär att regeringen och Finansdepartementet tittar närmare på förslaget och arbetar med att utforma lämpliga åtgärder.

Planering av differentierad vägslitageskatt

Finansdepartementet meddelar att de för närvarande arbetar med att utforma en differentierad vägslitageskatt som inkluderar både svenska och utländska åkerier. Målet är att skapa ett system som främjar konkurrensneutralitet och som behandlar alla åkerier på ett likvärdigt sätt. Det är en komplex process som kräver noggrann utformning och överväganden för att nå en rättvis och effektiv lösning.

Slutsats

Finansdepartementet planerar att vidta åtgärder för att införa en differentierad vägslitageskatt som gäller både svenska och utländska åkerier. Syftet är att främja konkurrensneutralitet, det vill säga att alla åkerier behandlas lika. Arbetet med detta är kopplat till ändringar i eurovinjettdirektivet och betänkandet om miljöstyrande system för godstransporter på väg. Finansdepartementet är för närvarande involverade i att utforma en lämplig lösning som tar hänsyn till olika faktorer och förutsättningar.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.